۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۷:۲۷

تابلوی «ورود ممنوع» نمایشگاه کتاب مقابل برخی ناشران غیرتعلیقی

تابلوی «ورود ممنوع» نمایشگاه کتاب مقابل برخی ناشران غیرتعلیقی

برخی از ناشران فعال در حوزه ادبیات و شعر معاصر بدون اعلام توضیح قانع‌کننده‌ای از سوی کمیته امور ناشران داخلی از حضور در نمایشگاه کتاب امسال منع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با انتشار اخباری مبنی بر کاهش متراژ غرفه‌های برخی از ناشران حاضر در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برخی ناشران نیز به دلیل آنچه که به آنها نبود فضای نمایشگاه اعلام شده است، از حضور در نمایشگاه منع شده‌اند.

حاضر نبودن برخی از ناشران که تا پیش از این علت آن صدور حکم قضایی و نیز تعلیق پروانه فعالیت ناشران عنوان می‌شد، به تازگی وارد فاز تازه‌ای شده است و سکوت صاحبان این بنگاه‌های نشر نیز منجر به این شده تا دامنه و تعداد ناشران گرفتار این معضل نیز به طور دقیق مشخص نشود.

انتشارات بوتیمار مستقر در مشهد مقدس که در زمینه شعر و ادبیات معاصر به فعالیت مشغول است از جمله این موسسات نشر است که با ارائه 35 مورد اعلام وصول کتاب چاپ نخست، برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کرده است، اما در زمان تخصیص فضا به غرفه‌ها علی‌رغم اعلام اولیه پذیرش وی برای حضور در نمایشگاه، به این موسسه اعلام می‌شود که نمی‌تواند در نمایشگاه امسال حاضر شود.

این گزارش حاکی از آن است که مدیر نشر بوتیمار به دلیل آنچه که به وی «کمبود جا» اعلام می‌شود، فرصت حضور در نمایشگاه را به این سادگی از دست می‌دهد و پیگیری‌های مدیران انتشارات نیز با این پاسخ روبرو می‌شود که کمبود فضا باعث شده ناشرانی که با 45 عنوان اعلام وصول کتاب و بیشتر ثبت نام کرده‌اند در اولویت قرار گیرند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که نشر بوتیمار در زمان تخصیص فضای غرفه‌ها، 60 عنوان اعلام وصول کتاب چاپ نخست برای شرکت در نمایشگاه کتاب داشته است.

انتشارت «آهنگ دیگر» نیز یکی دیگر از ناشرانی است که برای شرکت در نمایشگاه امسال با بیش از 60 عنوان کتاب ثبت‌نام کرده است، اما پاسخی که در نهایت به وی اعلام شده است، این بوده که شما مجاز به حضور در نمایشگاه امسال نیستید.

به گفته مسئولان این نشر، این موضوع از سوی کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بدون هر نوع توضیح بیشتری به این ناشر اعلام شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که این ناشر نه تنها دارای پرونده قضایی نیست که از سوی کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران نیز منعی برای حضور آن در نمایشگاه امسال اعلام نشده است.

انتشارات دفتر شعر جوان نیز در پی حواشی به وجود آمده میان معاونت امور فرهنگی در سال گذشته از حضور در نمایشگاه بیست‌ و پنجم کتاب منع شده است.

این گزارش می‌افزاید، در پی این اقدام و نیز تخصیص متوسط فضای کمتر نسبت به سال گذشته به بسیاری از ناشران برای حضور مشارکتی با ناشران دیگر نیز با مشکل کمبود فضا روبرو هستند.

پیگیری‌های مهر برای گفتگو با احمد کمالی‌نژاد، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه با امتناع وی از مصاحبه در این زمینه تاکنون بی‌سرانجام مانده است. گفته می‌شود که مهر برای انجام گفتگو با هریک از مدیران نمایشگاه باید ابتدا با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هماهنگ کند که خبرگزاری مهر به دلیل غیرحرفه‌ای بودن چنین رویه‌ای، هرگز تن به روالی غیرمعمول برای انجام مصاحبه با مدیران نمایشگاه نخواهد داد. با این حال، فرصت را برای پاسخگویی آنان در قبال مسائل مختلف نمایشگاه کتاب تهران محفوظ خواهد داشت.

کد خبر 1586659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha